
Heraanleg Paardenmarkt en Varkensmarkt gestart
5/8/2025
Gisteren, maandag 4 augustus, ging aannemer Verbruggen van start met de heraanleg van de Paardenmarkt en de Varkensmarkt. Na een uitgebreid participatietraject en eerdere verkeersveiligheidsingrepen realiseren district Antwerpen en water-link nu de volledige make-over.
Heraanleg van gevel tot gevel
District Antwerpen en water-link investeren in samenwerking met Aquafin in een grondige heraanleg van de riolering en bestrating van de Hessenbrug, Paardenmarkt en Varkensmarkt. Aan deze werken ging een uitgebreid inspraaktraject vooraf waarbij bewoners en ondernemers nauw betrokken werden bij het ontwerp. In 2018 resulteerde dit al in een versmalling van de Paardenmarkt waarbij ruimte werd gecreëerd voor een voetgangerszone en groenzones om de straat te ontharden. Deze ingreep zorgde voor een verlaging van de snelheid en een verhoogde verkeersveiligheid in de Universiteitsbuurt.
Twee straattypes
De Varkensmarkt en de Paardenmarkt worden tussen Klapdorp en Hessenbrug ingericht als woonerf. Met de voetganger als prioritaire gebruiker van de straat. Autoverkeer blijft mogelijk in beide richtingen, zodat de lokale handelszaken vlot bereikbaar zijn. Ruime plantvakken met nieuwe bomen en veel ruimte voor terrassen zorgen voor een aangename verblijfsomgeving. Er komt meer speelruimte en zitgelegenheid, zodat ook kinderen en minder mobiele personen een plek op de Paardenmarkt vinden.
Districtsburgemeester Paul Cordy: “Eerder dit jaar openden we de geheel heraangelegde Stadswaag en omliggende straten. Stelselmatig vernieuwen we de wijk, met veel aandacht voor verkeersveiligheid. Zo realiseren we een voetgangersvriendelijke binnenstad. Zodra de Paardenmarkt opengesteld wordt, sluiten we aan met de heraanleg van Klapdorp tot woonerf. Zo ontstaat er een vlotte wandelroute van de Grote Markt tot aan de Hessenbrug.”
Tussen de Hessenbrug en de Italiëlei zal de Paardenmarkt een klassiekere inrichting krijgen. Hier komt een rijbaan met trottoirs. Zo kan het lokale openbaar vervoer vlot verlopen. Op de ruime voetpaden is plaats voorzien voor open plantvakken en extra bomen. Snelheidsdrempels en de creatie van een plein voor de Sint-Antonius van Paduakerk leiden tot het respecteren van de zone 30.
In de bestaande toestand zijn er 91 bomen, waarvan er 16 gerooid of verplant worden. Er worden 30 nieuwe bomen aangeplant, waaronder 8 toekomstbomen. De nieuwe bomen krijgen meer ruimte voor wortelgroei.
Vernieuwen riolering
Het rioleringsstelsel van de Paardenmarkt en Varkensmarkt wordt gescheiden aangelegd. Waar mogelijk zijn bronmaatregelen zoals hergebruik, infiltratie en buffering voorzien. Zo zal regenwater maximaal naar de plantvakken worden afgeleid.
De huisaansluitingen van vuil water en regenwater op openbaar domein worden ontkoppeld en vernieuwd. De combinatie van maatregelen zorgt ervoor dat de bewoners in de toekomst beter beschermd worden tegen de impact van felle regenbuien en het overstromingsrisico afneemt.
Kunstwerken Paardenmarkt
De kunstwerken, een ontwerp van Tjallie Kooistra (oud-studente aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten), worden na de heraanleg teruggeplaatst. Het gaat om gestileerde paardensilhouetten, die ondertussen kenmerkend zijn voor de Paardenmarkt. Een deel zal als fietsstalling gebruikt worden, een ander deel als visueel kunstwerk.
Archeologie
Gedurende de werken zijn er ook archeologische opgravingen gepland, die mee ingecalculeerd zijn in het verloop van de werken. De straat ontstond in de 13de eeuw aan de zijde van het toenmalige gehucht Klapdorp en heeft een rijke geschiedenis. Op basis van het verslag van resultaten van een uitgebreid vooronderzoek kan gesteld worden dat:
- In het oosten van het projectgebied zowel de laatmiddeleeuwse Rode Poort als een deel van de stadsomwalling uit de 16de eeuw is gelegen.
- Er binnen het projectgebied resten van waterputten, de oude Kapucijnenkerk met bijhorende muur en structuren van de paardentram aangetroffen kunnen worden.
- Er een hoge archeologische verwachting is voor sporensites vanaf de metaaltijden tot en met de nieuwste tijden met in het bijzonder de Romeinse tijd, late middeleeuwen en nieuwe tijd.
Impact op de wijk
Deze werken zorgen voor de nodige hinder voor de aanpalende bewoners en handelszaken, maar zal ook impact hebben op de verkeerscirculatie in de Universiteitswijk. Naar verwachting zal de heraanleg duren tot in het voorjaar van 2027. Om de hinder te beperken worden de werken opgesplitst in 4 fases. Met start op de Varkensmarkt en einde aan de Italiëlei. De aannemer voorziet steeds toegang tot de woningen en handelszaken, maar fiets- en autoverkeer wordt omgeleid. Ook bus 17 volgt een omleiding. De omwonenden werden tijdens een infomoment in juni geïnformeerd over het verloop van de werken.
Geïnteresseerden vinden meer info over de heraanleg op www.antwerpen.be/paardenmarkt.